Kolm Eesti Motomatkajate Klubi liiget alustasid eile Tallinna linnahalli tagant
riskiretke Elbruse tippu, et vallutada esimeste eestlastena mäetipp tsiklitel.
Mootorratturite sõit algas veest, nulltasandilt, et mäe tippu jõudes täituks täpselt
5621meetrit Läänemere veepiirist. Tsiklireisi Elbruseni võtab ette kaheksaliikmeline
meeskond, kellest kolm - Mart Toom, Kalle Kindel ja Neeme Ervin - kavatsevad
vallutada mäetipu.
"Öösel ei saanud magada," kurtis eile grupi juht Mart Toom. Nimelt andis ta rattale
enne reisi veel viimast lihvi.
Eesti Alpinismiklubi juht Jaan Künnap oli juba varakult linnahalli taga platsis ja
tutvustas erinevaid ohte, mis võivad motomatkajaid kimbutada - halb ilm, bensiini
sobimatus ja sulalumi mäel. "Täpselt pole teada, kas keegi on Elburse tippu just
tsikli seljas läinud," kahtles Künnap. "Ma olen seal üht ratast küll näinud, aga
kohalikud on arvanud, et äkki see tõsteti sinna."
Ohtlikud lumepraod
Matkajuht Künnapi sõnul võib enim saatuslikuks saada halb ilm. "Kui on soojad ilmad,
siis lumi ei kanna, ja nii võib pragudesse kukkuda," rääkis ta. "Neile oleks parem,
kui hoiaks külma."
Mehed ise olid enda sõnul lootusrikkalt meelestatud ja lubasid matkajuhi õpetusi
väga tähelepanelikult kuulata. Künnap ise lahkub Eestist alles laupäeval, sõites
Gruusiasse bussiga. Peamised riskid algavad mootorratturite sõnul alles mäel.
Kõigepealt tehakse Elbrusele jalgsi aklimatiseerumistõus. Kui see õnnestub, siis
üritatakse sama tsiklite seljas.
Vältimaks asjatuid sekeldusi tehnikaga valiti reisi jaoks uued ja kerged rattad,
mille kaalu, võimsuse ja maksumuse suhe oli tasakaalus. "Tsiklid on standardsed,
mingeid muudatusi pole tehtud. Neile lisanduvad veel vaid naelkummid," kirjeldas
Toom masinaid.
Toom, Kindel ja Ervin kuuluvad Eesti Motomatkajate Klubisse. Samuti ka nende
saatemeeskond, kes Toomi sõnul jääb Ukrainasse maha "mõnulema". Kaaslased jäävad
Kindeli sõnul maha seetõttu, et nende rattad ei sobi mäe vallutamiseks.
2002. aastal sündinud idee teostub Kindeli arvates just seetõttu, et neil on
pealehakkamist. Varasem alpinismikogemus on vaid Toomil. "Ei oska endi kohta
mingeid ülistavaid ja erilisi sõnu öelda," arvas Kindel. "Tahtmine peab olema,
ja julgus mitte liiga mugavalt matkata."
Mehed ööbivad telgis, mis on paigutatud Toomi tsiklile, Kindeli masinal on köök ja
Ervinil erinevad varuosad ratastele. Kaasas on ka erinevad lüüsid, sest teistsuguse
õhurõhu tõttu võib kütusesegu tsiklites paigast ära minna.
Dollarid miilitsate jaoks
Enne Kaukaasiasse jõudmist tuleb matkajatel läbida ratastel rohkem kui
6000-kilomeetrine tee, mille jooksul võib ette tulla erinevaid takistusi.
Eilse päevaga plaaniti jõuda läbi Luhamaa piiripunkti Venemaale. Pihkva piiripunktis
tehakse ka esimene peatus. Vene miilitsa tarbeks võtsid mehed kaasa ka "väikesed dollarid"
ja mõned pudelid Eesti alkoholi.
Kui kõik läheb plaanipäraselt, peaksid mehed 15. juulil Kaukaasias kustunud vulkaani
tippu tõusma. "Ma täpset protsenti ei julge öelda, kui kindlalt nad sinna tsiklite
seljas jõuavad, kuid tippu lähevad jala kindlasti," kinnitas Künnap optimistlikult.
Ametlik kodulehekülg